Rimbo bullar

Mina favorit bullar

(även min kära arbetskollega josses med, hon fråga om vi skulle

gifta oss efter hon smakade dessa så nu e det

även kallade jossans favoriter ha ha)


De påminner ganska mycket om wienerbröd och de e så beroende framkallande goda. 
Man kan välja att ha i mandelmassa eller nån sylt i mitten om man föredrar det. 

RIMBO BULLAR

200 g smör
25 g jäst (den röda)
2 dl kall mjölk
6 dl vetemjöl
2 msk strösocker
3 tsk vaniljsocker

Smula jästen i en skål o häll i mjölken.
Rör ut jästen.
Klicka i det rums tempade smöret o o med resten av ingredienserna.
Blanda ihop noga, bäst blir det att göra med händerna.

Gör fyllningen

Kavla ut degen och skär 4 kanter ca 7*7 cm.

Lägg en klick fyllning i varje och vik upp varje hörn till mitten

o knip ihop det där. I med varje bulle i en bullform

Låt jäsa 2 timmar

Pensla bullarna med uppvispat ägg
In i mitten av ugnen 225 grader ca 8-10 min. 

Låt svalna o ringla sen glasyren över

FYLLNING

100 g smör
2 msk strösocker 
3 tsk vaniljsocker

Blanda ihop alla ingredienserna.

GLASYR

Vatten
Florsocker
Karamell färg

Lägg lite vatten i en skål med några droppar karamellfärg o blanda.
Sen lägg i lite florsocker pö om pö så det inte blir för hårt eller för löst.
Ska bli lite trögflytande

JAG hade dock inte florsocker hemma denna

gång så jag valde att lägga riven vit choklad ovanpå istället

 




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback