Gör eget fläder te

Jag älskar att safta, sylta, lägga in och
baka efter sesong och just nu är det fläder som gäller
här på österlen vilket vi nästan svämmar över i.
 
Jag har redan gjort fläder saft, ska göra fläder curd och
idag gjorde jag lite fläder tee.
 
Fläder har i flera år hundranden används vid förkylning och influensa.
Fläder är även svett- och urindrivande.
 
Jag tänkte vissa er hur man gör fläder tee steg för steg
dock grundreceptet för det men tyvärr inte det jag brukar
göra för jag har 3 hemliga ingridienser i mitt.
men detta grund receptet e gudomligt med
 
FLÄDER TEE
en halv ica/coop påse med fläder för en medelstor burk
en medelstor bruk
plåt
ugn
plocka en halv ica/coop påse med fläderblommor och låt påsen
ligga öppen en dag.
detta gör att fläder blommorna lossnar lättare sen
sätt ugnen på 50 grader
ta fram en plåt och ta en en blomklyfta i taget
rensa blomklyftorna helt på blommor
eller så mycket som det går utan att få med
massa kvistar
lägg att på plåten och se till att det inte ligger för
packat utan ska mest täcka plåten bara
in med plåten i mitten av ugnen och sätt sen tex
en vitlöks press i luckan så den e öppen liten.
låt nu det torka i ugnen på 50 grader i ca 2- 2 1/2 timme
sen e det bara att ta ut det o lägga det i en bruk och sen då du
e sugen på teet så tar du en teeklocka eller teeklämma
och lägger lite te där i och doppar i het vatten.
En citron i är en smak höjare
 
 
 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback