Choklad fondant

Efter att ha kollat klart på nästan alla 3 sesonger
av Ckae Boss så tänkte jag att jag banne mig ska
testa att göra choklad fondant hemma.
De i Cake Boss andvänder det typ hela tiden och då
är det ju klart att man blir bra nyfiken på att testa det
själv och det e faktiskt super enkelt att göra det själv.
 
VIT CHOKLAD FONDANT
 
100 g vit choklad
40 g glykos
 
smällt den vita chokladen försiktigt över
ett vatten bad tills det är klumpritt o slätt.
ta skålen från vatten badet och blanda ihop med glykosen. 
i med ev färg. pasta färg funkar kanon som ni ser
här på mina bilder där jag andvänt röd pasta färg.
lägg det sen i en plast påse o låt stå några timmar
(har man bråttom så lägg det i kylen en stund och känns sen efter
efter hand)
 
Bli inte orolig för att det ser rinnande ut i början för det rättar till sig.
skulle det dock kännas för hårt så kan man tillsätta mer glykos.
dock ej tvärtom
 
Detta är rätt fettigt så ni vet och man blir rätt flottig på fingrarna
men det e riktigt gott o inte lika sött som tex sugarpast
 
MÖRK CHOKLAD FONDANT
 
100 g mörk choklad
80 g glykos
 
gör som ovan. men här andvänder man mer glykos
pga att mörkchoklad e hårdare.
 
 
 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback