Min jordgubbs curd

Idag tog jag tag i saken att andvända jodgubbarna som låg o skämdes
i kylskåpet. de låg där ledsena och sa: andvänd oss.
så jag svängde ihop lite mumsig jordgubbs curd.
ena burken ska jag ge till min svärmor.
 
så här gör jag min jordgubbs curd
 
250 g jordgubbar
100 g hallon
1 citron
2 ägg
1 tsk vaniljsocker
2 dl socker
1 1/2 msk vaniljkräm pulver
 
vatten
 
Ta en kastrull med vatten som du kokar upp och ovanpå den
sätter du en skål.
ska bli vatten bad. 
Tvätta o snoppa hallon o jordgubbar. Skär de gärna i mindre bitar.
lägg i en skål ihop med socker, vaniljsocker o rivet citronskal.
Ta sen en mixer stav o mixa det lent.
sen ställer du den skålen ovanpå kastrullen
tadam vatten bad.
rör runt o då sockret smält så knäcker du i ett ägg åt gången o rör.
sen i med vaniljsås pulvret och rör.
då det börjat tjockna så häller du upp det på rena o torra burkar
försegla dom o in i kylen.
 
nu har du mumsig jordgubbs curd
 
 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback